Bild på deltagarna från Sölvesborg

130514 Vårresa Reumatikerdistriktet

Reumatikerdistriktet Blekinges vårresa till Helsingör och Louisiana Konstmuseum 14 maj.

Det var totalt två handikappbussar och 89 medlemmar från hela Blekinge som reste till Danmark. Vi hoppade på den ena i Sölvesborg, som rattades av Håkan på Bergkvarabuss. Vi åkte mot Öresundsbron och stannade för lite medhavd fika på Ekerödsrasten. Det regnade på vägen dit, men solen tittade fram lite när vi skulle fika, även om det var lite kyligt.

När vi åkt över bron körde bussen mot Louisiana. Väl framme, så fick vi våra buffékuponger och var och en kunde då bestämma när de ville äta och titta på allt som fanns att titta på där.
Fantastisk utsikt och omgivningar, i strålande sol dessutom, konstverk förstås, bland annat en ”stjärnhimmel” (Gleaming Lights of the Souls - en spegelsal med blinkande lampor - Yayoi Kusama), som fanns i ett litet rum, med vatten runt om på golvet, där man gick in två och två.

Även Tara Donovans fantastiska konst, gjort av vardagsföremål, som sugrör, glasstavar, aluminiumfolie, gem, papperstallrikar eller tandpetare, som upprepats i tusental i de olika konstverken. (se bilder)

Därefter samlades vi i bussarna igen och resan gick vidare till Helsingör där det var dax för shopping i ett par timmar och många passade på att äta glass, danska wienerbröd, pølse eller smørrebrød, men även att handla lite av varje.

Klockan sex var det tid att stiga på bussarna igen och resan gick via Strandvägen tillbaka mot Köpenhamn och bron över till Sverige igen. På vägen till Blekinge stannade vi på Ekerödsrasten igen för kvällskaffe och en fralla, vilket smakade bra efter att suttit stilla på bussen i många mil.

Vid tiotiden anlände vi till Sölvesborg, mycket trötta, men nöjda efter en trevlig dag och bussarna gick vidare genom Blekinge tills alla var hemma igen.

Inbjudan:
Följ med på Reumatikerdistriktet Blekinges resa i vår, den 14 maj (tid cirka klockan 8-22). Vi har bokat två handikappvänliga bussar med destination Danmark.
Kostnaden är endast 350 kr för medlemmar (550 kronor för icke medlemmar).

Gör anmälan till kontaktpersonen i den förening du tillhör, senast den 25 april.
För Sölvesborg, anmälan till Britt-Mari Falck 0456-148 91 eller e-post

Buss
9:15 Sölvesborg (Elon/Volvo)

10:05 Ekerödsrasten (medhavd matsäck)
påstigning på bussen igen 10.30

12:10 Lousiana museum och restaurang, lunchbuffé
påstigning 15:30

15:45 Helsingör
påstigning 18:00

19:40 Ekerödsrasten (kaffe och wienerbröd)
påstigning 20:20

21:10 Sölvesborg

Denna buss utgår från Karlskrona, via Sölvesborg och åker sedan till Ekerödsrasten där vi sammanstrålar med de från den andra bussen. Vi äter vår medhavda frukost och fortsätter sedan till Lousiana konstmuseum i Humlebaek. Där kommer vi att tillbringa drygt tre timmar. Vi får våra buffékuponger i entrén och sedan kan var och en välja när de vill äta och hur lång tid man vill spendera på respektive konst, mat och fantastisk utsikt. Mätta och belåtna åker vi sedan till Helsingör och det blir dags för shopping. Vid sextiden startar hemresan och återigen gör vi ett stopp vid Ekerödsrasten. Denna gång för att bli serverade kaffe och fralla i restaurangen.

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!