Skåneresan Brösarps backar. Äter medhavd fika.

130529 Skåneresa

Vårens resa till Skåne onsdagen den 29 maj

Vi var 19 medlemmar som klev på bussen, vid Volvos parkering i Sölvesborg, klockan nio och vid stopp i Valje och Bromölla därefter.

Vår mycket trevlige chaufför Fredrik, från Sölvesborgs Taxi, rattade bussen lungt ner mot Brösarps backar, där vi gjorde vårt första stopp.

Vi åt vår medhavda fika i lite sol och lite moln, lite kallt var det, men det varma kaffet värmde gott och vi hann precis på bussen innan regnet kom, men sen hade vi strålande solsken resten av dagen.

Vi stannade till i Kiviks hamn och tittade ut över hamnen, samt tittade in på Buhres Fisk och några affärer i Kivik. Det shoppades bland annat fisk, plädar och kläder.

Därefter stannade bussen till vid vägen så vi kunde gå ner till Knäbäckshusen. Där vi tittade på de fina små husen, det lilla torget och det lilla kapellet nära stranden. Vi gick också ut på stranden och några doppade tårna i vattnet. Så fantastiskt vackert där är.

Sen började vi bli hungriga och det smakade bra med lite mat på Maritim i Simrishamn, där Gun och Lotta hade beställt bord till oss till klockan halv två. Vi blev bjudna på en god sallads buffé med väldigt gott bröd och därefter serverades Pocherad torsk med brynt gräddfil, currykryddad blomkål och potatiskompott eller Fläskkarré med ramslöksås, tomater, ärtor och potatispuré. Kaffe och kaka på maten.

Vi hann också med en liten promenad i Simrishamn och tittade lite i affärerna innan bussen gick vidare klockan tre, till Kiviks musteri, och vi kunde återigen njuta av den fina utsikten på vägen.

Efter att vi tittat runt och shoppat på musteriet, så rattade Fredrik oss vidare till Degeberga och Café Trolldegen, där Kerstin stod på trappan och tog emot oss. Hon hade dukat upp med 3 olika sorteras väldigt goda hembakta kakor och gott kaffe i trevlig miljö.

Därefter var det dax för hemfärd, bussen skulle vidare på kvällen och vi var trötta, men mycket nöjda när vi klev av bussen i Bromölla, Valje respektive Sölvesborg där bussen landade 18:15.

Stort tack till Lotta och Gun som fixat den trevliga resan till oss.

___________________________________________________________________________________
Inbjudan:
Datum/tid: 2013-05-29 kl. 09:00 - 18:00
Plats: Skåne

Samling vid Volvos parkering 2013-05-29 klockan 9:00. Bussen stannar även i Valje och Bromölla, innan den går vidare mot Brösarps backar.

Medhavd fikakorg intages på Brösarps backar i sol ..förhoppningsvis:)

Färden går vidare till Kiviks hamn för en lite sightseeing i affärerna och hamnen.

Därefter till Knäbäckshusen och det lilla kapellet. Där kan vi också gå ner och titta på den fina stranden.

Vidare till Simrishamn för lunch klockan 13:30 på Maritim (www.maritim.nu) och sen är det tid för en liten tur i Simrishamn. Bussen går vidare 15:00.

På hemvägen besöker vi Kiviks musteri och därefter kör bussen vidare och vi fikar på Café Trolldegen (www.trolldegen.se) i Degeberga innan vi åker med vår buss mot Sölvesborg igen. Hemma vid cirka 18- tiden.

Varmt välkomna!

Bindande anmälan till Gun eller Lotta.
Kostnad 150 kr för bussen. Övriga kostnader står var och en för.

• 5 år sedan Permalänk

Mycket bra skrivit Carina Det kändes i tanken hur resan var Ni ser nöjda ut alla Kram från en som inte kunde vara med Ingrid Karlsson

• 5 år sedan Permalänk

Tack Ingrid! Ja, det var synd att du inte kunde vara med.

• 5 år sedan Permalänk

Jag hade gärna velat vara med som du vet hade jag problem så jag fick avstå Det går fler turer Hoppas det går bättre då Kram INGRID K

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!